luni, 19 aprilie 2010

TRIBUNA TINERILOR INTERPREŢI REVINE!


Pe 16 februarie, am fost prezentă la un nou concert din seria „Tribuna tinerilor interpreţi”, destinat afirmării a patru solişti talentaţi: Eszter Tanczos, Alexandru Huţanu, George Cristea şi Dan Arhire, acompaniaţi de orchestra Filarmonicii „Moldova”, sub bagheta dirijorului Marcian David. Publicul ieşean a avut ocazia să reasculte o capodoperă mozartiană, Concertul nr.23 pentru pian şi orchestră în La major KV 488, alături de două lucrări mai puţin prezente pe afişele Filarmonicii ieşene: Concertul pentru două clarinete în Mib major op.35 de Franz Krommes şi Fantasia para un gentilhombre pentru chitară şi orchestră de Joaquin Rodrigo.

Pianista serii, Eszter Tanczos, studentă în anul IV la clasa lector univ. dr. Ioana Stănescu, m-a surprins plăcut, în sensul aducerii unei subtile amprente personale, sesizabilă mai ales în partea a II-a a concertului. Deşi partiturile de Mozart predispun la interpretări convenţionale, spiritul clasic limitând imaginaţia solistului, Eszter Taczos a lăsat impresia unei detaşări de mecanica jocului pianistic (de o tehnică impecabilă, perlată şi strălucitoare în toate părţile lucrării), ridicându-se spre poezia autentică, sinceră şi spontană a muzicii mozartiene. La fel ca în februarie 2009, când a a fost solista unui alt concert din creaţia aceluiaşi compozitor, tot pe scena filarmonicii. De un calm aproape imperturbabil, pianista m-a convins că are calităţile necesare unui interpret aflat aproape de esenţa muzicii lui Mozart.

În continuare, publicul i-a ascultat pe Alexandru Huţanu şi George Cristea interpretând Concertul în Mib major op.35 pentru două clarinete şi orchestră de Franz Krommer. Cei doi solişti sunt studenţi ai Conservatorului din Iaşi la clasa prof. univ. dr. Doru Albu, având în spate rezultate deosebite la diverse concursuri, olimpiade şi manifestări artistice la care au participat. Am remarcat sunetul catifelat, strălucitor al celor doi clarinetişti, uşurinţa tehnică, execuţia în stil clasic autentic şi, mai ales, comunicarea dintre ei. În ciuda caracterului pregnant de virtuozitate al concertului, pasajele cu risc ridicat de nesincronizare au fost rezolvate cu succes de cei doi interpreţi, care şi-au încheiat momentul sub aplauze călduroase.

La final, am audiat o lucrare celebră, cu melodii şi ritmuri pregnante, îndrăgite de melomanii de pretutindeni, lucrare apreciată şi de către publicul din sala Filarmonicii ieşene din acea seară. Aşa cum se întâmplă de obicei, preferinţele spectatorilor se îndreaptă spre zonele accesibile, pline de culoare ale muzicii. În cazul suitei Fantasia para un gentilhombre de Joaquin Rodrigo, limbajul muzical inspirat din folclorul cu origini iberice, cumulat cu frenezia, aplombul şi caracterul energic deja cunoscute al solistului Dan Arhire, au creat în rândul ascultătorilor din sală o stare de aşteptare şi nerăbdare a momentului solistic de chitară. Student în anul IV la clasa asist.univ.drd. Daniel Dragomirescu, acesta este un chitarist sensibil, cu o tehnică instrumentală intens studiată, capabil de interpretări spectaculoase, aşa cum a dovedit în cadrul unui concert anterior susţinut în februarie 2009.

În ansamblu, cele două concerte din seria Tribuna tinerilor interpreţi (programate pe 9 şi 16 februarie) au creat adevărate evenimente pentru şcoala interpretativă ieşeană, aducând pe scenă muzicieni aflaţi încă pe băncile şcolii, dovedind însă o reală performanţă artistică prin tehnica instrumentală de mare virtuozitate şi capacitatea de înţelegere a unor partituri complexe.



Mihaela Balan, anul IV

Niciun comentariu: