O nouă premieră a avut loc la Opera Română din Iaşi. Deşi actuala stagiune
a fost marcată de o serie de noutăţi, directorul general al instituţiei,
Beatrice Rancea a continuat să surprindă publicul ieşean propunând un musical îndrăgit de multe generaţii
- Sunetul muzicii. Acesta a fost prezentat în două distribuţii,
pe 3 şi 5 aprilie 2013, în Sala Mare a Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri”.
Regizorul Mihaela Bogdan a mai montat spectacolul
la Cluj-Napoca în urmă cu doi ani după faimoasa ecranizare din 1965. Ideea i-a
aparţinut producătorului Richard D. Zanuck, care împreună cu scriitorul Ernest
Lehman şi regizorul Robert Wise au reuşit să recreeze povestea familiei von
Trapp după romanul eroinei principale Maria Augusta scris în 1949 - The
Story of Family Singers.
Versiunea de la Iaşi, a respectat, însă,
piesa omonimă prezentată în 1959 pe Broadway, cu un libret semnat de Howard
Lindsay şi Russel Crouse. La pupitrul dirijoral s-a aflat Mircea Holiartoc de
la Teatrul Muzical „Nae Leonard” din Galaţi.
Opera din Iaşi este a treia instituţie din
România care a abordat acest tip de spectacol, premiera naţională având loc în
anul 2009, la Teatrul German de Stat din Timişoara.
Istoria musicalului are peste un secol si jumătate, iar originile se
regăsesc în vodevil, opera comică si opereta. De-a lungul timpului, însă, acesta a luat structura unui
spectacol construit pe o acţiune dramatică, unitară, într-o alternanţă de scene vorbite, numere muzicale şi coregrafice.
Cronicarii au consemnat primul musical în 1866, când, la New York, o
trupa de dansatori europeni puneau în scena The Black Crook. Entuziasta apreciere a publicului a determinat muzicieni
de mare talent ca George Gershwin, Frederick Loewe, Leonard Bernstain, Oscar Hammerstein
sau Richard Rodgers să cultive acest gen.
Perioada de aur a musical-ului a fost decada anilor ’50-’60, când, în impunerea unor
noi titluri, un rol semnificativ l-a avut cinematografia.
Producţia Broadway din 1959 a musical-ului Sunetul muzicii de
Richard Rodgers, cu Mary Martin şi Theodore Bikel în rolurile principale, s-a
bucurat de un succes neaşteptat. De atunci, aceasta s-a jucat peste tot în lume.
Pentru prima dată la Iaşi, spectacolul
fost prezentat în limba română, traducerea cântecelor fiind adaptată de Adrian
Ionescu, solist al Operei Române. Din distribuţia a doua au făcut parte:
Florentina Onică (Maria Reiner), Iulian Sandu (căpitanul Georg von Trapp),
Elena Roşca (Maica Stareţă), George Cojocaru (Max Detveiler), Ana Maria Donose
(Elsa Schraeder), Andrei Fermeşanu (Rolf Gruber), Teodora Sandu (Liesl) Ştefan
Atârgoviţoae (Friedrich), Cătălina Brănişteanu (Louisa), George Marcu (Kurt),
Ştefania Doroşincă (Brigitta), Viviana
Radu- Ţaga (Marta), Amalia Groza (Gretl), Mihaela Grăjdeanu (Sora Sophia),
Brânduşa Moţoc Creangă (Sora Margaretta), Tudor Florenţa (Franz), Silvia
Aboaice (Frau Schmidt), Eduard Sveatchevici (herr Zeller), Cristina
Talmaciu (Frau Zeller), Cătălin Berea
(Baronul Elberfeld), Tatiana Purcaru (Baroneasa Elberfeld), Victor Zaharia
(preotul).
Pentru un spectacol atât de notoriu, montat într-un timp record, realizările autorilor
merită lăudate. Soliştii, corul şi orchestra Operei Naţionale Iaşi, dar mai
ales copii din ansamblul „Juniorii Operei” au cântat cu aplomb, în stil. Având vârste cuprinse între
şapte şi şaisprezece ani, ei au reuşit performanţa de a-şi interpreta rolurile
cu succes, implicându-se dezinvolt în derularea acţiunii, dovedind, în acelaşi
timp, acurateţe intonaţională, o adecvată
adaptare a gesticii şi a registrelor vocale.
Îndrumarea
membrilor grupului „Juniorii Operei” îi aparţine Ralucăi Zaharia. Corul a fost
înfiinţat în 2011 din iniţiativa directorului general Beatrice Rancea, fiind o
prezenţă constantă pe scenă, în spectacole precum Tosca, Aida, Boema ş.a.
În privinţa prestaţia artiştilor lirici ai
Operei Române din Iaşi, trebuie precizat, mai întâi, că există o anumită
dificultate în abordarea unor astfel de roluri, având în vedere diferenţele existente
între cele două genuri: musical şi operă. Totuşi, soliştii şi-au demonstrat calităţile
vocale şi actoriceşti. Soprana Ana Maria Donose - Marcovici, spre exemplu, a
reuşit o transpunere fidele în pielea simandicosului personaj Elsa Schraeder, întrând
astfel în rândul celor mai autentice apariţii.
Mezzo-soprana Florentina Onică a pus în
jocul său actoricesc multă dedicaţie, distingându-se printr-o tehnică vocală
adecvată genului de musical. În rest,
mai trebuie apreciată acurateţea vocală şi dicţia impecabilă a tuturor
interpreţilor.
Dirijorul Mircea Holiartoc a avut o
gestică precisă, corectă atât în paginile a
capella cât şi în cele vocal-orchestrale,
reuşind să creeze un spectacol fluent, la care s-a adăugat regia dinamică,
minuţios realizată cu elemente bine integrate de Mihaela Bogdan. Intervenţiile
coregrafice, imaginate de Edi Stancu şi Andra Gheorghe, au fost şi ele corespunzător inserate în ambianţa generală.
Scenografia,
gândită de clujeanul Valentin Codoiu, a fost una agreabilă, în ciuda faptului
că desenele proiectate pe cortine au părut uneori prea naive. Cu toate acestea,
imaginea de ansamblu a fost sugestivă, astfel încât s-a putut trece cu vederea aceste
detalii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu