luni, 26 noiembrie 2012

Festivalul Muzicii Româneşti 2012 - Ecouri camerale. Cvartetul Ad libitum


 Marți 30 octombrie a avut loc concertul cameral al formațiilor Ad libitum și Nova Musica Viva. Evenimentul se înscrie în seria manifestărilor din cadrul Festivalului Muzicii Românești, ediția a XVI-a 29 octombrie – 3 noiembrie 2012.
Seara a început cu Cvartetul nr.2 op.19 al consonanțelor de Pascal Bentoiu în interpretarea formației camerale Ad libitum ( Alexandru Tomescu – vioara I, Șerban Mereuță – vioara a II-a, Bogdan Bișoc – violă și Filip Papa – violoncel).
Cu o activitate artistică de o valoare deosebită, cvartetul de coarde Ad libitum este recunoscut  și pe plan internațional. Urmând traiectul cvartetului Voces, această formație a dus mai departe școala interpretativă a  muzicii de cameră conturată la Iași.
Din realizările cvartetului Ad libitum amintesc doar câteva dintre numeroasele premii obţinute de-a lungul anilor: Premiul special al juriului, acordat de președintele acestuia, Mstislav Rostropovici (Franța, 1995); Premiul I la concursul Max Reger (Sondershausen, Germania, 1996); Marele Premiu, Premiul Presei, Premiul Discului (Evian, Franța, 1997). Cvartetul a întreprins turnee în Europa, fiind invitat la diverse festivaluri și a concertat în săli celebre din Paris, Haga, Berlin, Amsterdam ș.a. În decursul timpului, muzicienii Ad libitum s-au perfecţionat cu formaţii camerale de prestigiu: Amadeus, Fine Arts, Orlando și Julliard.
Acum ne bucurăm de prezența violonistului Alexandru Tomescu la vioara I a cvartetului, însă ne urmărește gândul că de undeva, dintr-un alt univers, cea dintâi vioară a formaţiei Ad libitum, Adrian Berescu încă ne însoțește la fiecare concert.
Cvartetul nr.2 op.19 al consonanțelor de Pascal Bentoiu se înscrie în caseta bijuteriilor camerale cu specific românesc. Remarcându-se prin asocierea extrem de rafinată a culorilor sonore, lucrarea captează publicul  și oferă interpreţilor ocazia de a reda o muzicalitate aparte.
Mişcarea I, Adagio se impune prin ritmică densă și utilizarea unor efecte care se desfășoară pe un ambitus amplu. Din primul moment al redării melodice, cvartetul Ad libitum s-a impus prin omogenitate și sunet armonios realizat.
Partea a II-a a lucrării, Giusto, a redat în variate ipostaze un motiv generator liric, a cărui  densitate sonoră se acumulează treptat.
În partea a III-a Larghetto, interpreţii au accentuat caracterul grav al temei expusă la vioara I. Celelalte trei instrumente au realizat planul secundar, de acompaniament. Într-un cadru sonor epic, muzica lui Pascal Bentoiu a fost realizată de cvartetul Ad libitum cu  rafinament.
Finalul lucrării (partea a IV-a Allegro molto moderato) a constat într-o pendulare între structuri sonore proprii unei priviri în perspectiva armonizării melodiilor şi armoniilor americane cu cele româneşti.
Pe parcursul întregului opus, parametrul ritmic ocupă un loc primordial, iar prezența efectului de tom-tom creează o atmosferă de suspans. Elementul-surpriză apare la violă, dar mai ales la violoncel, prin lovirea cutiei de rezonanţă cu palma.
În continuarea programului, ansamblul Nova Musica Viva a interpretat două lucrări ale compozitorului Sabin Păutza. Cei 14 instrumentişti sunt cunoscuți publicului ieșean din concertele oferite de orchestra completă a Filarmonicii.  În scenă au fost prezenți: Cezar Horez (flaut), Alin Apetroaie (flaut), Florin Țaga (oboi), Alexandru Olaru (oboi), Mihai Ailenei (clarinet), Constantin (clarinet), Ioan Gușă (fagot), Adrian Moisuc (fagot), Romeo Popa (corn), Paul Patraș (corn), Marius Cioată (trombon), Ciprian Ciotloș (pian), Virgil Prisecaru (contrabas), Cristina Popescu (percuție) și Lucian Maxim (percuție).
Repertoriul ansamblului cuprinde multe lucrări compuse în stiluri diverse. Menționez că la ediția precedentă a festivalului, ansamblul Nova Musica Viva a prezentat, după 25 de ani de la ultima interpretare, Dixtuorul de George Enescu.
Prima lucrare, Jocuri IXEcou reprezintă de fapt o sinteză a mai multor stiluri creatoare. Cuprinzând un material sonor bogat și dificil de interpretat, lucrarea este o continuare a ciclului Jocuri, creat de Sabin Păutza. Cu un succes deosebit, acest opus a fost prezent în diverse manifestări de gen și s-a remarcat pe plan internațional.
Creație monopartită cu efecte deosebite, Jocuri IXEcou se impune prin  scurte intervenții tematice la fiecare partidă din ansamblul cameral, cu momente de dialog între partidele de suflători, la lemne și alamă. Secvențele evoluează într-o succesiune cu rol unificator, iar liantul acestora este chiar accentuarea momentului de final.
 Tema expusă la clarinet, cu acompaniamentul ansamblului, excelează prin lirism și solicită interpretului solist o tehnică deosebită a legato-ului. Astfel, pasajul melodic a fost redat cu o intensitate medie și un timbru specific momentului muzical.
        În încheierea concertului, ansamblul Nova Musica Viva a interpretat Divertismentul nr.2 de Sabin Păutza.
Lucrarea este structurată în cinci momente distincte: Silent movie (a rag time), Bossa-Nova, Charleston, Tango și Fiesta. Trecerea de la un tablou la altul s-a realizat ca un inspirat periplu stilistic.
Dinamica lucrării a fost marcată de pulsaţiile ritmice şi metrice potrivite fiecărui dans. Melodicitatea discursului creat de Sabin Păutza a dat conturul final al serii și a lăsat în memoria publicului atmosfera ritmurilor şi armoniilor specifice dansurilor de divertisment americane.
Omogenizarea sonoră a fost una dintre trăsăturile de bază ale ansamblului, care s-a încadrat perfect  cerințelor partiturii. În acest sens, cred că un rol important l-a avut prezența compozitorului în pregătirea momentului concertistic, astfel încât Nova Musica Viva a avut un succes răsunător. 

Publicul entuziast a solicitat prin aplauzele sale un bis și, astfel, am reascultat Tango-ul din Divertismentul nr. 2.
Concertul cameral din data de 30 octombrie a reprezentat o nouă filă din cartea adăugându-se valorilor acreditate de ediţiile precedente ale Festivalului Muzicii Româneşti.

Alina Bondoc, master anul II Muzicologie

Niciun comentariu: