Joi, 1 noiembrie s-a produs în sala
Filarmonicii unul dintre evenimentele Festivalului. Caracterul inedit al
manifestării a fost conferit de translarea muzicii liturgice ortodoxe în spaţiul
laic de concert, de conţinutul tematic - Slujba Bizantină a Înmormântării
Mirenilor- concert dedicat în memoria muzicienilor ieşeni dispăruţi şi,
drept corolar, nivelul de măiestrie interpretativă a grupului de psalţi conduşi
de Adrian
Sîrbu.
Desfăşurându-şi activitatea la Iaşi cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte
Teofan, Mitropolit al Moldovei și Bucovinei și cu sprijinul Universității de
Arte George Enescu, formaţia a susținut numeroase concerte în țară
și în străinătate (Luxembourg, Grecia, Danemarca, Belgia, Olanda,
Franța, Italia, Polonia, Germania, Rusia, Spania și Cehia), a participat la
festivaluri de muzică sacră, a luat
importante premii. De asemenea, a înregistrat până în prezent 10 albume audio,
ultimele patru fiind realizate sub îndrumarea maestrului Lykourgos Angelopoulos, Protopsalt al
Arhiepiscopiei Constantinopolului și profesor la Conservatorul din Atena.
Concertul a început într-o atmosferă
deosebită, cu troparele intonate la Trisaghion, pe glasul leghetos după Ștefanache
Popescu. Această rugăciune constituie o pregătire pentru interpretarea
imnului care preaslăvește sfințenia lui Dumnezeu. Slujba a continuat cu melodia
cântării întreite „Sfinte
Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte fără de moarte, miluieşte-ne pe noi!”, ce
se intonează în procesiunea spre biserică și cimitir, pe glasul Nenano (plagalul
glasului al II-lea Trifonic), după Manuil Hrisafi și adaptată de Macarie
Ieromonahul. Au urmat Aliluia și
Tropare, un fragament din psalmul 118, Binecuvântările celor adormiți, o
selecție de tropare și irmoase din Canonul Panihidei, pe plagalul glasului al
II-lea Tetrafonic, Stihirile Care
desfătare lumească (gl. I), Toate
sunt deșertăciuni (gl. III), Unde
este dezmierdarea cea lumească (gl. IV), și Adusu-mi-am aminte (plagalul glasului I). Seara a continuat cu Fericirile după Macarie Ieromonahul,
lecturarea Apostolului în stilul ecfonetic după un model de Anton Pann, alte
tropare după podobia Când de pe lemn,
Slava Văzându-mă zăcând, pe plagalul
glasului al II-lea de Dimitrie Suceveanu, un fragment din cântarea Plâng și mă tânguiesc (plagalul gl. IV)
și melodia tradițională Hristos a înviat
pe plagalul glasului I tetrafon.
Sonoritatea
grupului Byzantion
în sala Filarmonicii a avut o armonie
unică dată de relaţia dintre melodie şi ison. Stilul recules şi în acelaşi timp
de o virtuozitate rar întâlnită a formaţiei şi a coordonatorului ei în
momentele solistice, a creat atmosferă unică, de reculegere şi bucurie estetică
totodată.
Simona Ţărnă – anul II master muzicologie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu