Marți 30 octombrie a avut loc concertul cameral al formațiilor Ad libitum și Nova Musica Viva. Evenimentul se înscrie în seria manifestărilor din cadrul Festivalului Muzicii Românești, ediția a XVI-a 29 octombrie – 3 noiembrie 2012.
Seara a început cu Cvartetul nr.2
op.19 al consonanțelor de Pascal
Bentoiu în interpretarea formației camerale Ad libitum ( Alexandru Tomescu – vioara I, Șerban Mereuță – vioara
a II-a, Bogdan Bișoc – violă și Filip Papa – violoncel).
Cu o activitate artistică de o valoare deosebită, cvartetul de coarde Ad libitum este recunoscut și pe plan internațional. Urmând traiectul
cvartetului Voces, această formație a
dus mai departe școala interpretativă a
muzicii de cameră conturată la Iași.
Din realizările cvartetului Ad
libitum amintesc doar câteva dintre numeroasele premii obţinute de-a lungul
anilor: Premiul special al juriului,
acordat de președintele acestuia, Mstislav Rostropovici (Franța, 1995); Premiul I la concursul Max Reger
(Sondershausen, Germania, 1996); Marele
Premiu, Premiul Presei, Premiul Discului (Evian, Franța, 1997).
Cvartetul a întreprins turnee în Europa, fiind invitat la diverse festivaluri
și a concertat în săli celebre din Paris, Haga, Berlin, Amsterdam ș.a. În
decursul timpului, muzicienii Ad libitum
s-au perfecţionat cu formaţii camerale de prestigiu: Amadeus, Fine Arts, Orlando și Julliard.
Acum ne bucurăm de prezența violonistului Alexandru Tomescu la
vioara I a cvartetului, însă ne urmărește gândul că de undeva, dintr-un alt
univers, cea dintâi vioară a formaţiei Ad
libitum, Adrian Berescu încă ne însoțește la fiecare concert.
Cvartetul nr.2 op.19 al consonanțelor de Pascal Bentoiu se înscrie în caseta
bijuteriilor camerale cu specific românesc. Remarcându-se prin asocierea extrem
de rafinată a culorilor sonore, lucrarea captează publicul și oferă interpreţilor ocazia de a reda o
muzicalitate aparte.
Mişcarea I, Adagio se impune prin
ritmică densă și utilizarea unor efecte care se desfășoară pe un ambitus amplu.
Din primul moment al redării melodice, cvartetul Ad libitum s-a impus prin omogenitate și sunet armonios realizat.
Partea a II-a a lucrării, Giusto,
a redat în variate ipostaze un motiv generator liric, a cărui densitate sonoră se acumulează treptat.
În partea a III-a Larghetto,
interpreţii au accentuat caracterul grav al temei expusă la vioara I. Celelalte
trei instrumente au realizat planul secundar, de acompaniament. Într-un cadru
sonor epic, muzica lui Pascal Bentoiu a fost realizată de cvartetul Ad libitum cu rafinament.
Finalul lucrării (partea a IV-a Allegro
molto moderato) a constat într-o pendulare între structuri sonore proprii
unei priviri în perspectiva armonizării melodiilor şi armoniilor americane cu
cele româneşti.
Pe parcursul întregului opus, parametrul ritmic ocupă un loc primordial,
iar prezența efectului de tom-tom creează
o atmosferă de suspans. Elementul-surpriză apare la violă, dar mai ales la
violoncel, prin lovirea cutiei de rezonanţă cu palma.
În continuarea programului, ansamblul Nova
Musica Viva a interpretat două lucrări ale compozitorului Sabin Păutza. Cei
14 instrumentişti sunt cunoscuți publicului ieșean din concertele oferite de
orchestra completă a Filarmonicii. În
scenă au fost prezenți: Cezar Horez (flaut), Alin Apetroaie (flaut), Florin
Țaga (oboi), Alexandru Olaru (oboi), Mihai Ailenei (clarinet), Constantin
(clarinet), Ioan Gușă (fagot), Adrian Moisuc (fagot), Romeo Popa (corn), Paul
Patraș (corn), Marius Cioată (trombon), Ciprian Ciotloș (pian), Virgil
Prisecaru (contrabas), Cristina Popescu (percuție) și Lucian Maxim (percuție).
Repertoriul ansamblului cuprinde multe lucrări compuse în stiluri
diverse. Menționez că la ediția
precedentă a festivalului, ansamblul Nova
Musica Viva a prezentat, după 25 de ani de la ultima interpretare, Dixtuorul de George Enescu.
Prima lucrare, Jocuri IX – Ecou
reprezintă de fapt o sinteză a mai multor stiluri creatoare. Cuprinzând un
material sonor bogat și dificil de interpretat, lucrarea este o continuare a
ciclului Jocuri, creat de Sabin
Păutza. Cu un succes deosebit, acest opus a fost prezent în diverse manifestări
de gen și s-a remarcat pe plan internațional.
Creație monopartită cu efecte deosebite, Jocuri IX – Ecou se
impune prin scurte intervenții tematice
la fiecare partidă din ansamblul cameral, cu momente de dialog între partidele
de suflători, la lemne și alamă. Secvențele evoluează într-o succesiune cu rol
unificator, iar liantul acestora este chiar accentuarea momentului de final.
Tema expusă la clarinet, cu
acompaniamentul ansamblului, excelează prin lirism și solicită interpretului
solist o tehnică deosebită a legato-ului. Astfel, pasajul melodic a fost redat
cu o intensitate medie și un timbru specific momentului muzical.
În încheierea concertului, ansamblul Nova Musica Viva a interpretat Divertismentul nr.2 de Sabin Păutza.
Lucrarea este structurată în cinci momente distincte: Silent movie (a rag time), Bossa-Nova, Charleston, Tango și Fiesta. Trecerea de la un tablou la altul
s-a realizat ca un inspirat periplu stilistic.
Dinamica lucrării
a fost marcată de pulsaţiile ritmice şi metrice potrivite fiecărui dans. Melodicitatea
discursului creat de Sabin Păutza a dat conturul final al serii și a lăsat în
memoria publicului atmosfera ritmurilor şi armoniilor specifice dansurilor de
divertisment americane.
Omogenizarea sonoră a fost una dintre trăsăturile de bază ale ansamblului,
care s-a încadrat perfect cerințelor
partiturii. În acest sens, cred că un rol important l-a avut prezența
compozitorului în pregătirea momentului concertistic, astfel încât Nova Musica Viva a avut un succes
răsunător.
Publicul entuziast a solicitat prin aplauzele sale un bis și, astfel, am
reascultat Tango-ul din Divertismentul
nr. 2.
Concertul cameral din data de 30 octombrie a reprezentat o nouă filă din cartea adăugându-se valorilor
acreditate de ediţiile precedente ale Festivalului Muzicii Româneşti.
Alina Bondoc, master anul II Muzicologie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu