Sâmbătă,
3 noiembrie, ora 17, în sala Filarmonicii de Stat Moldova Iaşi a avut loc concertul simfonic intitulat Compozitori ieşeni. Au fost prezentate
lucrări de Bogdan Chiroşcă, Ciprian Ion, Viorel Munteanu, Beniamin
Harii, Tudor Chiriac şi Sabin Păutza, în interpretarea
Orchestrei MuzArt.
Prezentarea a fost realizată de drd. Mihaela-Georgiana Balan,
care s-a remarcat prin limbajul de specialitate adecvat şi adaptat publicului,
fapt ce a contribuit la îmbogăţirea percepţiei asupra creaţiilor incluse în
program.
Orchestra MuzArt,
aparţine Asociaţiei Culturale cu acelaşi nume, înfiinţată în anul 2011 în
parteneriat cu Universitatea de Arte George
Enescu. La pupitrul dirijoral s-a aflat maestrul Sabin Păutza, care este şi preşedintele de onoare al Asociaţiei MuzArt.
Concertul
a început cu Simfonia de cameră a
compozitorului şi dirijorului Bogdan
Chiroşcă. Finalizată în anul 2011, lucrarea este realizată în 3 părţi
contrastante. Ascultând această muzică dinamică,
scrisă într-un limbaj tono-modal, încadrată în stilul general neoclasic, am
remarcat orchestraţia strălucitoare. Traseul
muzical a continuat cu al doilea moment - piesa pentru orchestră Prin Voloseni, a compozitorului Tudor
Chiriac. Opus-ul luminează ritmica percutantă a jocului popular românesc numit
corăghească, îmbrăcat în timbrul sugestiv al instrumentelor de percuţie. Violonistul Laurenţiu Busnea, concertmaestrul orchestrei a avut pasaje solistice reuşite.
În continuare am ascultat primele două secţiuni
din Concertul pentru flaut şi orchestră -
Umbre şi geneze - scris de
compozitorul Viorel Munteanu, avându-l ca solist pe flautistul Cătălin
Opriţoiu. Concertul se impune printr-o melodică
variată şi o ritmică deosebit de complexă, cu întrepătrunderi de poliritmii şi
polimetrii. În prezent, Cătălin Opriţoiu, lector universitar doctor la Facultatea
de Interpretare Muzicală a Universităţii
Naţionale de Muzică, solist permanent
al Orchestrei Simfonice din Bucureşti, a dovedit o tehnică instrumentală deosebită, ce s-a evidenţiat prin
efectele realizate la flautele în sol, alto şi piccolo.
În partea
a II-a a programului am ascultat o lucrare novatoare, caracterizată prin pregnanţă
sonoră şi stil descriptiv. Resemnare,
passacaglie pentru orchestră, scrisă de Ciprian Ion a fost interpretată
în primă audiţie. Am urmărit expunerea
unor sonorităţi ample, în totală concordanţă cu opţiunile timbrale ale
compozitorului. Partidele instrumentale s-au sincronizat sub conducerea
maestrului Sabin Păutza. Din punct de vedere stilistic au fost evidenţiate
scurte momente solistice la unele partide din ansamblul orchestral, iar
culminaţia lucrării din final, a fost ca un ecou sonor al resemnării, al
acceptării condiţiei umane în acest univers finit.
Ne-am bucurat
şi de prezenţa tânărului compozitor Beniamin Harii, absolvent al Universităţii
de Arte George Enescu. Poemul simfonic a constituit o pată de
culoare artistic înveşmântată, prin cromie, ritm şi dinamizarea tempo-urilor.
În final
am audiat Jocuri IV de Sabin Păutza.
Sincronizarea violonistului
Florin Croitoru cu orchestra a condus la o redare autentică a lucrării.
Am observat suave treceri de la părţi descriptive, proprii ethosului popular,
la pasaje de dialog între solist şi orchestră.
Privind din interiorul acestei cupole a
creatorilor contemporani ne-am îndreptat gândul la trăsăturile generale ale
lucrărilor interpretate în cadrul Festivalului Muzicii Româneşti:
specific naţional, autenticitate, inovaţie şi nu în cele din urmă, profunzimea
mesajului artistic.
Simona Elena Ţărnă,
masterand anul II
Alina Mihaela Bondoc,
masterand anul II
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu