Vineri, 2
noiembrie 2012
Florin Luchian, doctorand muzicologie
Florin Luchian: Din 2006 veniţi în fiecare stagiune la pupitrul orchestrei Filarmonicii
din Iaşi, însă anul acesta vi s-a încredinţat o misiune foarte importantă, de a
dirija un concert exclusiv de muzică românească. A fost dificil să acceptaţi
această propunere?
Gottfried
Rabl: Dimpotrivă,
am îmbrăţişat ideea de la bun început, pentru că sunt o persoană căreia îi plac
lucrurile inedite. De fiecare dată când sunt invitat de o orchestră, fie din
România, fie din altă parte, obişnuiesc să abordez lucrări mai puţin, sau poate
deloc cântate. Există nişte bariere pe care încerc să le depăşesc, înţelegi, şi când mi
s-a oferit să interpretez muzică românească, am zis: ”Perfect! Îmi place asta!
Pentru că ştiu că muzicienilor români nu prea le place să cânte muzică
românească”. Mi s-a oferit să fac simfonia a doua de Enescu, care este o
lucrare complexă, dificil de lucrat.
F.L. Ştim
că aţi studiat atât în Austria, în Italia cât şi în America, dar cum se explică
pasiunea pentru muzica românească?
G.R. Iubesc muzica românească, am acasă colecţia
completă a lucrărilor lui Enescu, am toate partiturile lui simfonice. Însă e
prima dată când dirijez muzică românească şi primul Enescu pe care îl abordez,
şi sunt foarte încântat.
F.L. Veţi
prezenta publicului una dintre cele mai valoroase simfonii ale lui George Enescu, simfonia a
II-a. Care este viziunea dumneavoastră asupra acestei lucrări?
G.R. Enescu înseamnă o paletă
uriaşă de caractere, de imagini. Simfonia a doua de Enescu reprezintă pentru
mine o lucrare de tranziţie în căutarea stilului său personal. Este minunat să
priveşti partitura, pentru că vezi cum expune temă după temă, totul se îmbină
perfect, însă este foarte greu să auzi tot ce se întâmplă acolo. Pentru că
urechea noastră e obişnuită să perceapă o melodie, apoi să audă contrapunctul
ei, dar nu poate percepe mai multe idei sonore în acelaşi timp. Pe de altă
parte, acesta este stilul lui.
F.L. Concertul
pentru vioară şi orchestră pe care îl veţi dirija este una dintre lucrările
reprezentative ale genului concertant autohton. Ce ne puteţi spune despre
această creaţie şi despre colaborarea cu Diana Jipa?
G.R. Este o lume muzicală
total diferită, n-are nimic de-a face cu Enescu, dar este o lucrare foarte bine
scrisă pentru vioară.
F.L. Pe
lângă cele două opus-uri clasice, în program sunt incluse două lucrări în primă audiţie. Ce
imagine v-a creat muzica românească, de la cea consacrată până la cea din zilele
noastre?
G.R. Cunosc de mulţi ani
muzica românească din înregistrările pe care le-am găsit, inclusiv cu muzică
contemporană. Sunt foarte încântat de cele două prime audiţii, îmi place să
dirijez muzici ale compozitorilor contemporani, dacă sunt bune sau nu, nu am
dreptul să judec, ci timpul îşi va spune cuvântul.
F.L. Cum
apreciaţi acest festival?
G.R. M-am bucurat foarte mult
să mă aflu săptămâna aceasta la Iaşi, pentru că am avut posibilitatea să
particip şi la celelalte concerte din festival. Este foarte interesant când vii
din Viena în România, care este foarte aproape, şi deodată auzi Anton Pann şi
muzici cu influenţă orientală, greacă, mi se pare uimitor. Consider că este un
festival foarte bun, care trebuie continuat!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu