In seara zilei de luni, 28 octombrie, formaţia
vocal-instrumentală de muzică veche „Anton Pann”
a deschis seria concertelor din cadrul Festivalului Muzicii Româneşti, ajuns la
a XVI-a ediţie. Evenimentul, ce a avut loc în sala „Ion Baciu” a Filarmonicii
Moldova din Iaşi, a prilejuit publicului întâlnirea cu muzica veche românească
din epoca medievală, până la finele veacului al XIX-lea.
Înfiinţată
în toamna anului 2004, împletind influenţe medievale, balcanice, orientale şi
apusene, formaţia vocal-instrumentală „Anton Pann” propune actualizarea şi
însufleţirea muzicii vechi prin versiuni interpretative cât mai aproape de
ethos-ul original. Muzica de curte sau de mahala, umorul românesc, manuscrisele
medievale de sorginte bizantină sunt câteva surse de inspiraţie ale formaţiei.
Aranjamentul orchestral şi conceptul aparţin liderului acesteia, Constantin
Răileanu.
De-a
lungul timpului, componenţa formaţiei a suferit modificări pe măsura
conştientizării necesităţilor tehnice şi a celor interpretative. Formula
inițială număra douăzeci şi cinci de membri. În prezent sunt doar zece. Dintre
aceştia doar cei patru membri fondatori, Constantin Răileanu, Alexandru Stoica,
Andrei Zamfir şi Alina Horez, pe care am avut deosebita plăcere să-i admirăm
aseară, se remarcă drept prezenţe constante ale grupului.
Membrii
formaţiei cântă pe instrumente specifice atât
spaţiului occidental (vioară, cobză, nai, fluier, clarinet etc.) cât şi
oriental (al-ũd-ul, baglama, ney, bendir, darbuka, caval, davul etc.) tocmai
din dorinţa, dar şi necesitatea de a reda cât mai fidel muzica aflată în
manuscrise.
Cei opt ani de activitate
perseverentă au condus la acumularea unui repertoriu bogat cuprinzând piese - manuscris
din codexuri şi culegeri ale unor compozitori consacraţi (Anton Pann, Gheorghe
Ucenescu, Dimitrie Cantemir, Petros Poloponesios, I.G. Zographou Keibeli ş.a),
dar şi din bibliotecile unor așezăminte şi lăcaşuri de cult.
Ansamblul „Anton
Pann” a avut numeroase concerte în ţară şi în străinătate fiind apreciat de
publicul meloman și de specialitate. De asemenea, formaţia în componența extinsă a reuşit până în
prezent editarea a patru discuri: „Kalofonica”, „Colinde” , „De la lume adunate și iarăși la
lume date”, „Zaharicale”.
Concertul de seara trecută a fost
structurat în două secţiuni. Prima, dedicată colecţiei Cantemir, a conţinut
două suite de peşrevuri, iar cea de-a
doua a îmbinat lucrări din secolul XIX, regăsite în colecţia lui Anton Pann - „Spitalul
amorului”, dar şi în tradiţia românească folclorică şi bizantină.
Perşevul este cea mai cunoscută formă a muzicii turceşti, fiind
executat de unul sau mai multe instrumente ca parte introductivă a vechii suite
otomane. Este o formă cu refren, alcătuită din trei, patru şi, foarte rar,
cinci părţi. Refrenul poate fi separat sau legat de prima parte, cu rol de
cuplet.
Interpreţi şi cercetători
deopotrivă, cei patru muzicieni au impresionat aici atât prin tehnica
instrumentală, cât, mai ales, prin exploatarea subtilelor intonaţii ale makamurilor (moduri melodice deschise
improvizației).
Violonista Alina Horez,
absolventă a Facultăţii de Interpretare Muzicală de la Conservatorul
bucureştean, s-a remarcat încă de la primele lucrări. Deși a fost educată în
spiritul muzicii vest-europene, ea s-a adaptat foarte bine subtilităţii modalului oriental, reuşind o
interpretare strălucită, atât în ceea ce priveşte improvizaţiile cât şi
celelate secţiuni ale peşrevurilor.
Sfârşitul primei părţi a făcut
trecerea către partea a doua a programului, dominată în special de melodiile
antologiei Anton Pann. Formaţia a interpretat lucrări instrumentale şi vocal –
instrumentale, presărate cu momente de improvizaţie.
Pe numele adevărat, Antoine
Pantaleon Petroveanu, Anton Pann şi-a împărţit gloria între istoria literaturii
şi cea a muzicii româneşti, fiind totodată scriitor, folclorist, tipograf,
teoretician, compozitor şi pedagog al cântului psaltic, dar mai ales prim
culegător de muzică „populară”, într-o vreme când înţelesul termenului era
incert şi limitat.
Culegerea
„Spitalul amorului” (sau „Cântătorul dorului”) constituie un document unic în
care se reflectă atmosfera muzicală a Bucureştiului de la începutul secolului
al XIX –lea. Aici se află, în marea majoritate, cântări pătrunse de parfumul
oriental al poeziei de dragoste, de folclorul balcanic, de ariile operelor
italiene, de romanţele orăşeneşti, dar şi de cântările cu sursă arhaică.
Concertul
s-a încheiat în sonorităţile muzicii bizantine redate prin lucrarea Mitropolitului
Veniamin Costachi, „O, Moldavie iubită!”.
Concertul
a fost reușită artistică, un început inspirat pentru o micro –istorie a muzicii
românești, ce se va desfășura pe parcursul festivalului.
Anca
Vatamanu, master anul II Muzicologie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu