Lect. univ. dr. Loredana Iaţeşen
În contextul ediţiei de anul acesta a
Festivalului, centrată pe abordarea lucrărilor camerale contemporane, realizate
în tehnici şi stiluri diverse, o mare parte dintre acestea caracterizându-se
printr-un modernism extrem, am avut bucuria să asist joi, 24 octombrie, la
concertul simfonic susţinut de Orchestra Universităţii de Arte George Enescu, sub conducerea lui Bogdan Chiroşcă (lect.univ.drd.), eveniment
ce a echilibrat şi împlinit dinamica alertă a manifestărilor. Ideea de
echilibru s-a conturat odată cu programul propus, alcătuit din pagini simfonice
reprezentative din repertoriul autohton,
fie prime audiţii, fie lucrări consacrate, aparţinând unor compozitori în
majoritate ieşeni (Leonard Dumitriu,
Bogdan Chiroşcă, Ciprian Ion, Romeo Cosma, Gheorghe Duţică) şi din
diaspora (Corneliu Dan Georgescu),
din generaţii şi orientări diferite. Sunt creatori ce
au propus în lucrările lor ipostaze sonore diferite ale modernităţii controlate
în spirit neoclasic, reevaluarea anteriorităţii muzicale, ce presupune un
proces personal de sinteză, apelul la zona divertismentului, estetica ludicului
fiind relevantă în relaţia creator-interpret-public.
Audiţia celor
şase opus-uri simfonice mai vechi sau mai noi, m-a determinat să meditez asupra
relaţiei dintre tradiţie şi modernitate, în sensul întoarcerii la cele mai
simple structuri ritmico-melodice şi timbrale, la valorificarea polifoniei sau
heterofoniei, la forme clasice de organizare a materialului muzical, la
existenţa unui stil ce îmbină zone de expresivitate sonoră de tip neoclasic cu cel postromantic,
la limbajul general tono-modal, elemente
ce redimensionate, dezvăluie lucrări de o mare diversitate şi noutate
componistică.
Concertul s-a
deschis cu lucrarea Da suonare a
compozitorului şi muzicologului Gheorghe Duţică. Accesibilă, construită
cu fantezia specifică din care nu lipsesc inserţii folclorice sau ale muzicii
de divertisment, într-un limbaj tono-modal, piesa este cunoscută publicului din varianta corală oferită în 2007, miniatura fiind apreciată la
Concursul Internaţional din Olanda. În versiunea orchestrală realizată de Harii Beniamin, relaţia cu titlul a
devenit mai elocventă, prin spaţializarea sonorităţii, trecerea de la timbrul
vocal la cel instrumental, oferind un plus de culoare.
Următoarea piesă
în primă audiţie a fost Divertisment
pentru orchestră de Romeo Cosma. Ingenios în a combina ritmuri şi
melodii atractive, dotat cu o capacitate deosebită de a improviza în stilurile tradiţionale ale jazzului - ragtime,
blues şi swing -, compozitorul intuieşte, se
adaptează la dorinţele receptorului muzicii actuale, pe care-l încântă cu idei
sonore variate, de mare efect. Este cazul celor trei momente ale Divertismentului - Jazzissimo, Blues ostinato şi Swinging in the rain, despre
care însuşi compozitorul declară că propun
ascultătorilor o muzică plină de ritm, vitalitate, dinamism, spirit ludic.
În continuare, contrastul s-a realizat cu Trei piese pentru orchestră de coarde de
Leonard Dumitriu, dedicate
dirijoarei Catherine Orr, din statul Vermont, USA în iunie, 2001. După ce s-au
cântat la Botoşani şi Ploieşti, interpretarea în primă audiţie la Iaşi, cu
orchestra universităţii, ne-a dezvăluit o muzică organizată în succesiunea a
trei mişcări distincte, cu structuri bine-determinate. Astfel, am parcurs un
traseu de la sonoritatea dramatică din prima piesă, a cărei accente, şfichiuiri
ironice, sunt realizate într-un stil apropiat de cel joresc, la cea de-a doua
miniatură orchestrală, meditativă cu momente polifonice, unde tensiunea s-a
creat prin subdiviziuni ritmice, până la ultima piesă, construită cu rupturi de
sonoritate, unde întâlnim asocieri dintre momente cantabile, de unison şi
altele intens cromatizate, expuse cu ajutorul figuraţiilor sonore.
Unul dintre momentele emoţionante ale concertului
l-a constituit identificarea personalităţii artistice a dirijorului cu cea a
compozitorului, odată cu Poemul simfonic
Regăsiri de Bogdan Chiroşcă. Prima
audiţie a avut loc la Filarmonica din Botoşani pe 8 mai 2009. Dacă ne întrebăm
ce legături există între titlul poemului – Regăsiri
– şi conţinutul muzical al acestuia, descoperim că, dincolo de conotaţiile
afective, lucrarea fiind dedicată soţiei artistului, în plan compoziţional, am
remarcat o muzică construită, pe linia unei dramaturgii de tip postromantic. Mă
refer la tensiunea aparent statică a debutului, edificat pe baza formulei
cromatice întoarse – o variaţie a melogramei BACH - , la existenţa unui
bitematism într-o construcţie de tip clasico- romantic a discursului în formă
de sonată, articulată pe un limbaj general de tip tono- modal, la acumulările
sonore treptate, prin alternanţa zonelor expresive contrastante timbral,
dinamic şi armonic. Am observat totodată prezenţa mai multor puncte culminante
care, prin densitatea suprapunerilor, prin factura ritmică percutantă amintesc
de sonorităţile unor compozitori ca
Stavinski sau Bartòk, la importanţa acordată pianului cu rol coloristic şi de
sinteză între intonaţii tradiţionale sau
novatoare. Sunt doar câteva elemente de construcţie a partiturii realizate
admirabil din punct de vedere dirijoral. Impresionantă a fost viziunea particulară
asupra gradaţiei sonore, din aproape-n aproape, până la momentele culminative,
adevărate explozii de sonoritate sau de sublinierea dinamică a planurilor în
cadrul unei scriituri polistratificate.
O altă lucrare înscrisă în program a fost Simfonia I de Ciprian Ion, a cărei primă audiţie a avut loc la 25 noiembrie 2007
cu Orchestra Filarmonicii din Botoşani sub conducerea lui Mihail Secikin. Cu ocazia concertului oferit joi, 24 octombrie, 2013
simfonia s-a reluat cu orchestra Universităţii, de data aceasta la pupitrul
dirijoral fiind Bogdan Chiroşcă, ce
a evidenţiat prin stilul mobilizator şi gesturile pregnante, intempestive,
particularitatea şi coerenţa fiecărei structuri sonată, temă cu variaţiuni, scherzo grotesc din cadrul unei
arhitecturi general - tradiţionale. Dirijorul a pus în valoare vocile în cazul numeroaselor momente de polifonie,
deasemeni, a accentuat contrastul unor zone expresive, în favoarea evidenţierii
dramatismului, prin amplificarea dinamicii şi agogicii, a caracterului
dezvoltător al materialului tematic, într-o muzică legată, cu sonorităţi
păstoase. O creaţie inspirată şi împlinită componistic, care, în varianta dirijorală a lui Bogdan Chiroşcă, a sunat grandios.
Concertul s-a încheiat cu Motive maramureşene de Corneliu Dan Georgescu, opus cunoscut,
aparţinând tinereţii componistice a autorului (1962) şi deschizător de drum în
stilul pe care îl va dezvolta (ciclul Jocuri).
Compozitorul porneşte de la trei jocuri din Maramureş, pe care le supune unor tehnici
moderne de tratare - fragmentare motivică, pulverizare orchestrală şi variaţie
ritmico-timbrală în spiritul procedeelor ludice - într-un discurs flexibil, al dialogurilor de
culori ce reiterează spiritul folcloric.
În final, nu-mi rămâne decât să-i felicit
pe compozitorii incluşi în programul acestui concert, ale căror lucrări s-au
cântat datorită dirijorului Bogdan Chiroşcă.
Prezenţă artistică fermă, un spirit dinamic, Bogdan Chiroşcă a avut curajul abordării unui repertoriu amplu de
muzică românească contemporană cu o orchestră studenţească, mobilizând instrumentiştii pentru realizarea unui concert
greu, în doar două săptămâni de repetiţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu