Ana-Maria Alexa, anul II muzicologie
Violonista Diana Moş
este conferenţiar universitar
la catedra de Muzică de cameră a Universităţii Naţionale de Muzică din
Bucureşti, şi totodată membră a orchestrei Filarmonicii „George Enescu” din
Bucureşti. A susţinut, începând cu anii
de şcoală, concerte şi recitaluri camerale în România
şi peste hotare. A interpretat o serie de lucrări, dintre care unele în primă
audiţie, difuzate pe posturi de radio şi de televiziune, în cadrul unor
festivaluri naţionale şi internaţionale din România, Republica Moldova,
Germania, Elveţia, Polonia, Franţa, Grecia, Suedia, Italia etc. A făcut parte
din mai multe formaţii de muzică contemporană. În prezent, este membră a
ansamblului Profil, în cadrul căruia
a participat la realizarea mai multor CD-uri de muzică contemporană, şi a
ansamblului de muzică nouă Propuls.
Este autoarea cărţii Introducere în hermeneutica discursului muzical
(2008). A câştigat bursa „George Enescu” oferită de Institutul Cultural Român
pentru un stagiu de trei luni (august-octombrie 2010) la Cité Internationale des Arts din Paris.
A.M. Activaţi ca
membru instrumentist în cadrul ansamblului „Profil” de mai mulţi ani, perioadă în care aţi susţinut
numeroase concerte de muzică nouă din repertoriul universal şi românesc. Care
este impactul creaţiei contemporane asupra publicului din România?
D.M. Depinde de
public... În general avem parte de un public avizat, însă am avut şi experienţa
unor oameni din afara profesiei care au apreciat foarte mult această muzică. Am
rămas plăcut surprinsă de faptul că sunt mulţi tineri în sălile de concert.
A.M. În această seară am avut bucuria de a asculta o compoziţie în primă
audiţie: Lamento pentru vioară solo compus de Viorel Munteanu, interpretat
de dumneavoastră. Mărturisiţi-ne câteva detalii pe care artistul trebuie să le
aibă în vedere atunci când abordează o lucrare a cărei imagine sonoră se
configurează iniţial în relaţia dintre compozitor şi interpret.
D.M. Cred că un
artist trebuie să aibă, în primul rând, multă sensibilitate şi expresivitate.
Lucrarea Lamento este foarte dificilă
din acest punct de vedere necesitând o anumită tehnică instrumentală ce trebuie
pusă în slujba expresivităţii care primează.
A.M. Aţi avut sentimentul că aţi realizat exact
ceea ce a dorit compozitorul?
D.M. Sincer, nu ştiu,
dar aştept să-i ascult părerea pentru că nu am reuşit să repetăm împreună. Şi
chiar am emoţii.
A.M. Din punct de vedere tehnic, dar şi interpretativ, spuneţi-ne cum se
îmbină formarea unui instrumentist specializat pe repertoriul academic
tradiţional cu cerinţele muzicii de astăzi?
D.M. Cred că nu este
nicio diferenţă în raportare. Personal nu fac nicio diferenţă, tratez în egală
măsură muzica de tip tradiţional cât şi muzica modernă.
A.M. Aţi participat la numeroase festivaluri naţionale şi internaţionale
din România, Republica Moldova, Germania, Elveţia, Polonia, Franţa, Grecia,
Suedia, Italia etc. Vă aflaţi pentru a doua oară la Festivalul Muzicii Româneşti din Iaşi. Care este opinia dvs. cu
privire la promovarea evenimentelor de acest gen la noi în ţară pentru a atrage
publicul în sălile de spectacol?
D.M. Cred că iniţiativa
dumneavoastră este lăudabilă şi am avut parte de o primire foarte călduroasă la
Iaşi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu