Tincuţa Agavriloaie, anul III Muzicologie
Duminică, 27 octombrie, a avut loc ultima manifestare a Festivalului Muzicii
Românești, un concert cameral susținut de ansamblul „Archaeus”, condus de maestrul Liviu
Dănceanu.
Membrii ansamblului, Anca Vartolomei - violoncel, Rodica Dănceanu
- pian, Dorin Gliga - oboi, Ion Nedelciu - clarinet, Şerban
Novac - fagot, Sorin Rotaru - percuţie, Marius Lăcraru -
vioară, s-au unit în anul 1985 în formația de astăzi, din dorința de a promova
împreună cele mai diverse tendinţe şi orientări din muzica contemporană.
Ansamblul a susținut peste 300 de concerte, în care a interpretat cca. 550 de
lucrări ale compozitorilor români și străini, a participat la numeroase
festivaluri naționale și internaționale, în diferite centre muzicale ale lumii:
Bucureşti, Paris, Viena, Salzburg, Budapesta, Geneva, Huddersfield, Berlin,
Bonn, Köln, München, Hanovra, Copenhaga, Moscova, Lisabona, Sofia, Chişinău,
Bratislava, Roma, Torino, New York, Cleveland, Washington etc.
Mentor al ansamblului, Liviu Dănceanu reunește calități definitorii ale muzicianului complet: compozitor,
dirijor, profesor și publicist. S-a născut la Roman, în 1954, a urmat studiile
muzicale în cadrul Conservatorului „C. Porumbescu” din Bucureşti, secţia
Compoziţie, la clasa profesorului Ştefan
Niculescu. Tinzând spre perfecționare, după absolvirea Conservatorului a
urmat studiile post-universitare la Seminarul Internaţional de Compoziţie de la
Kazimiersz-Dolny, Polonia. În prezent, este profesor de istoria muzicii,
compoziţie muzicală, estetică şi stilistică la Universitatea Naţională de
Muzică Bucureşti.
Panta Rei de Liviu Dănceanu a deschis concertul într-un mod spectaculos, prin
caracterul sincretic conferit de îmbinarea muzicii cu declamații și metode
inedite de emisie sonoră. „Panta Rei” este o expresie din greaca veche, ce se
traduce „Totul curge” (expresia completă fiind „Totul curge, nimic nu rămâne
neschimbat”). Fiind concepută în „deschiderea” secolului XXI (2001),
construcția muzicală se bazează pe diversitate, presupunând asocierea unor
intonaţii din muzica academică, de divertisment şi exotică. După opinia
compozitorului, „lucrarea poate fi percepută ca o istorie a muzicii".
Reprezentând un omagiu adus lui
Brâncuși, următoarea lucrare
din program intitulată Studiu pentru Columna infinită de Corneliu Dan
Georgescu, compusă în 2008, a fost dedicată ansamblului „Archaeus” și are
ca particularitate expresia sonoră arhetipală de tip ascensio, care în
viziunea lui Corneliu Dan Georgescu, tinde spre sonorități ce par „să nu fi
preluat nimic de la muzică, ci să creeze totul de la zero”. O înglobare de
structuri sonore esențializate, statice, dar și de organizări bazate pe motive
cu caracter repetitiv, variate intonațional și timbral, Studiu pentru
Columna infinită reliefează dimensiunea spirituală a muzicii, oferind
sonorități cu tentă meditativă.
Concertul a continuat cu o lucrare din 1995 din creația lui Costin Miereanu - Solo pentru
fagot, unde compozitorul apelează la diferite metode de producere a sunetului. Dacă la început, fagotul
este tratat ca percuție ritmizată, sonoritate completată de percuția însăși,
ulterior instrumentul dezvoltă diverse efecte, ce se pot constitui într-un
compendiu tehnic al fagotului contemporan.
Compusă în 1979 Sinchronie 1 de Ștefan Niculescu, are la
bază, ca modalitate de organizare a discursului muzical, heterofonia.
Dramaturgia nu este realizată prin contraste ascuțite, ci prin acumulări
timbrale treptate, ce ating un punct culminant mai mult intrinsec. Sonoritățile
limpezi, desfășurate în rubato, crează ambianța unei muzici meditative, alături
de un „sincron” timbral perfect.
Horia Șurianu, coleg de generaţie şi de spaţiu cultural (parizian) cu Costin Miereanu, a figurat în programul
concertului prin Diffractions Brisées. Particularităţile creatoare ale
lui Horia Șurianu se dezvăluie printr-o sonoritate apropiată mai mult de
Impresionism. Într-adevăr, am audiat o muzică „mai consonantă”, lipsită de
asperitatea specifică expresionismului întâlnit la Costin Miereanu, o muzică a continuităţii, a culorilor suave,
rezultate din succesiunea intervenţiilor melodice susţinute de fluxul
figuraţiilor sonore amintind, pentru toţi ascultătorii, pagini debussyste.
În contrast cu universul sonor propus de Horia Şurianu, Invenzioni de Adrian Pop, creată în
1992, se remarcă prin ritmicitate, momente de virtuozitate cu caracter
improvizatoric, dialoguri și combinații timbrale inedite. Sonoritatea face
trimitere, pe alocuri, la folclorul românesc, cu evidente sugestii de bucium,
reprezentate la clarinet. Compozitorul a respins în mare parte intențiile
narative sau sugerările de trăiri, concentrându-se în schimb spre exploatarea
întregii forțe interioare a muzicii, prin crearea unei dramaturgii „explozive”,
cu puternice culminații tensionale.
Un omagiu dedicat lui Bartók îl reprezintă următoarea lucrare, Remembering
Bartók de Cornel Țăranu, ce evocă stilul compozitorului maghiar la
nivelul structurilor armonice, mai ales în momentele de dialog între
instrument-solo și grup instrumental, deasemenea, prin linia contorsionată a
melodiei susţinute cu virtuozitate de oboistul Dorin Gliga. A fost compus în
același an cu Solo pentru fagot de Costin
Miereanu (1995), însă abordarea stilistică a fost diferită. În timp ce Cornel Ţăranu valorifică parametrii de
limbaj pentru a obţine o expresie sonoră ce reiterează, în manieră fragmentată,
spaţiul creator bartokian, Costin
Miereanu se concentrează pe exploatarea instrumentului, în direcţia obţinerii
unor modalităţi noi de producere a sunetului.
Ansamblul „Archaeus” încheie concertul cu o lucrare semnată de Liviu
Dănceanu, Heptaih, compusă la un an după Studiu pentru Columna
infinită de Corneliu Dan Georgescu (2009). Sonoritățile ne-au
transpus într-o ambianţă modală specifică spaţiului bizantin, redată cu
ajutorul solo-urilor melismatice îmbrăcate în scriituri de tip polifonic şi
heterofonic, însoţite uneori de ison. De remarcat este percuţia care a
contribuit prin armonizarea în cvarte şi octave la vibrafon, conturând cadrul
auster specific epocii medievale.
Deși s-au evidențiat prin sonorități inedite, lucrările pe care le-am ascultat au fost receptate de
un auditoriu restrâns. Neînțeleasă uneori de o categorie a publicului
concentrată pe opus-uri tradiționale, muzica contemporană fascinează tocmai
prin diversitatea ei stilistică și prin complexitatea procedeelor componistice, reușind să
exteriorizeze poate, cele mai rafinate și surprinzătoare stări interioare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu