Mihaela Balan, doctorand
muzicologie
Penultima
seară a Festivalului Muzicii Româneşti a fost dedicată artei sonore de peste
Prut, semnată şi interpretată de muzicieni din Republica Moldova. Compozitorii
ale căror lucrări le-am audiat în cadrul concertului de sâmbătă, 26 octombrie,
fac parte din perioada postbelică, promovând muzica modernă în măsura
disponibilităţilor politice şi culturale.
Ghenadie Ciobanu, Vlad Burlea şi Vladimir
Beleaev sunt colegi de generaţie, născuţi între 1955 şi 1957, iar Snejana Pîslari (1972), a devenit cea
mai tânără membră a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din Republica
Moldova în 1991. Dintre aceştia, Ghenadie
Ciobanu s-a implicat nu doar în viaţa culturală şi artistică a ţării sale,
dar şi în cea politică, în calitate de ministru al Culturii între 1997-2001. A
avut un rol important în susţinerea muzicii academice prin iniţierea şi
organizarea anuală a festivalului „Zilele Muzicii Noi”, ajuns anul acesta la
cea de-a XXII-a ediţie. De asemenea, este preşedinte al Uniunii Compozitorilor
din Republica Moldova şi fondator al ansamblului de muzică contemporană „Ars
Poetica”, promovând creaţiile tinerilor compozitori în toate proiectele şi
activităţile sale (menţionăm ciclul permanent de emisiuni „Studioul Muzicii
Noi” la Radio Moldova).
Recitalul de
sâmbătă seară a început cu o lucrare pentru două piane din creaţia lui Ghenadie Ciobanu, intitulată To Philharmonic Public of Chişinău, formată
din trei părţi, contrastante nu atât din punct de vedere agogic, cât mai ales
la nivelul limbajului sonor şi al ritmurilor folosite. Astfel, prima secţiune,
caracterizată prin virtuozitate tehnică, structură mozaicată, este constituită dintr-o
succesiune de idei sonore familiare ascultătorilor avizaţi cu repertoriul
pianistic de bază, cel mai evident moment fiind fragmentul dintr-un studiu de
Czerny (op. 299, nr. 21) inserat în discurs ca un plan distinct. Partea a doua
s-a evidenţiat prin planul ostinat bazat pe o pedală ritmico-melodică în
registrul grav, amintind de pulsaţia ritmică asimetrică din coloana sonoră a
filmului Misiune imposibilă. Ultima
secţiune a debutat într-o atmosferă impresionistă, în tempo liber,
finalizându-se cu o culminaţie construită sub forma unei cadenţe acordice ample,
urmată de tremollo-ul realizat de cei
doi pianişti (Victoria Romaşco şi Alexandru Prigalo) la fluiere.
Recitalul a continuat cu ciclurile de Creionări şi Fantasme pentru pian solo din creaţia compozitorului Vlad Burlea. Concepute după modelul suitelor
de miniaturi romantice, piesele compuse de Vlad Burlea se caracterizează prin
sonorităţi modale (date de prezenţa intervalelor mărite şi a treptelor mobile),
melodii simple, repetitive, dinamică preponderent redusă. Pianista Livia
Ciolpan a evidenţiat sugestiv caracterul folcloric şi culorile sonore
impresioniste impregnate în substratul modal al pieselor.
Cantilenele Snejanei Pîslari pentru pian
solo, interpretate de Olesea Ghernagea, compun un ciclu de piese care poate fi
corelat stilistic cu muzica rusă pentru pian din prima jumătate a secolului al
XX-lea, amintind de Aforismele lui
Şostakovici, Preludiile lui Skriabin
sau Piesele pentru pian de
Haciaturian. Cantabilitatea liniilor melodice, metrica instabilă, scriitura
plurivocală, limbajul tono-modal cu înlănţuiri acordice neaşteptate reprezintă
principalele trăsături ale Cantilenelor
semnate de Snejana Pîslari, o compozitoare aflată încă în plină ascensiune a
carierei artistice.
Din creaţia lui
Ghenadie Ciobanu, am audiat încă
trei lucrări pentru pian solo, interpretate succesiv de Alexandru Prigalo şi
Victoria Romaşco. De sonata meditor
se caracterizează printr-un discurs cu relief tensional fluctuant, datorită existenţei
unor zone de tumult interior, a căror încărcătură nu este condusă spre o
culminaţie generală. Compozitorul creează un discurs ce pare să evolueze liber,
din aproape în aproape, lipsit de control armonic şi fără o dramaturgie de
ansamblu. A doua lucrare, Capriccio,
reprezintă, prin contrast, o structură gândită sub forma unui arc al expresiei
construit prin tensionare, culminaţie şi relaxare, bazat pe ritmuri pregnante
cu accente asimetrice, structuri cluster
şi figuraţii melodice rapide, în maniera Sarcasmelor
lui Prokofiev. În Natură moartă cu
flori, melodii şi armonii pentru pian solo, regăsim caracteristicile din Sonata meditor, lucrarea având un
discurs static, voit non-culminativ, cu evoluţie armonică negravitaţională,
tempo fluctuant şi final abrupt, deschis, ca o întrebare retorică. Aceste
aspecte nu conduc, însă, la o structură arbitrară, neorganizată. Lucrarea are o
coerenţă interioară conferită de folosirea aceluiaşi tip de figuraţii şi
elemente microstructurale, care asigură cursivitatea şi unitatea piesei.
Programul serii
s-a încheiat cu Dies irae pentru două
piane, de Vladimir Beleaev, în
interpretarea lui Alexandru Prigalo şi a Liviei Ciolpan. Lucrarea este
spectaculoasă din mai multe de vedere. Pe de o parte, conţine o serie de efecte
sonore de avangardă, precum pianul preparat (prin intervenţii directe asupra
coardelor în debutul lucrării, pentru crearea efectului de rezonanţă naturală),
clusterele din ce în ce mai ample ca spaţiu sonor până la finalul lucrării. Pe
de altă parte, lucrarea surprinde prin organizarea ei foarte clară, în ciuda
elementelor menţionate anterior, evoluţia gradată, tensionarea şi aglomerarea
sonoră realizate treptat pe baza cunoscutei teme muzicale medievale Dies irae. Un moment-cheie este inserţia
neaşteptată a unui citat prelucrat din Preludiul
nr. 2 în do minor din primul volum al Clavecinului
temperat de J. S. Bach, adus în mod natural în discurs, ca o evoluţie
firească a figuraţiilor melodice care sunt într-o perpetuă transformare până la
dobândirea formei recognoscibile din creaţia bachiană. În continuare, ele sunt prelucrate
prin secvenţe distorsionate, ducând la crearea unui perpetuum mobile amplificat într-un crescendo general, ca o
avalanşă imposibil de oprit. Apariţia clusterelor evidenţiază şi mai puternic
sensul ironic al lucrării, realizat prin stilizare parodică a elementelor
figurative de tip baroc, iar finalul poate fi considerat chiar burlesc în
contextul anterior nefocalizat asupra unui centru tonal, deoarece opus-ul se
încheie cu o cadenţă majoră surprinzătoare.
Pianiştii veniţi
din Republica Moldova au dovedit o pregătire muzicală temeinică, demonstrând că
şcoala interpretativă de peste Prut se bazează pe disciplină, studiu consecvent
şi cunoştinţe muzicale generale solid fixate în perioada formării artistice. Îi
felicităm şi le dorim mult succes în continuare!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu