Gabriel
Gheorghiu, anul I Master
Muzicologie
Sâmbătă, 26
octombrie 2013, ora 11.00, în Sala „Eduard Caudella”, a avut loc concertul
cameral susţinut de ansamblul de suflători Nova
Musica Viva şi cvartetul Ad Libitum.
Ansamblul Nova
Musica Viva a luat fiinţă la iniţiativa unui grup de instrumentişti
suflători ai orchestrei Filarmonicii „Moldova” din Iaşi. Denumirea a fost adoptată
în amintirea formaţiei Musica Viva, condusă de Vicente Ţuşcă, deosebit de apreciată
în anii 70 – 80. Ansamblul este format din următorii instrumentişti: Cezar Horez – flaut, Alin Apetroaie – flaut, Florin Ţaga – oboi, Alexandru Olaru – oboi, Constantin Ailenei – clarinet, Ioan Guşă – fagot, Adrian Moisuc – fagot, Romeo
Popa – corn, Paul Patraş – corn,
Ion Moraru – trompetă şi Ciprian Ciotloş – pian.
În
interpretarea ansamblului am audiat pentru început Cantata
III - Răscruce pentru sextet de
suflători, de Ştefan Niculescu. Inspirată
din poezia cu acelaşi nume de Tudor Arghezi, lucrarea se remarcă prin scriitura
complexă, într-un limbaj total cromatic, având la bază o temă, ambientată prin
scriituri polifonice/ heterofonice. Interpretarea a fost reuşită, ópus-ul fiind
redat cu acurateţe şi expresivitate.
A doua piesă a
fost Blues and trouble de Sabin Păutza. Anul acesta, pe data de 8
februarie 2013, compozitorul şi dirijorul Sabin
Păutza aniversa 70 de ani de viaţă
şi 50 de ani de carieră, moment elogiat pe parcursul întregului an de cele mai
importante istituţii ale lumii muzicale româneşti. Iubit atât în ţară cât şi în
străinătate pentru creaţia lui accesibilă în toate genurile, compozitorul
semnează şi piesa Blues and trouble.
Concepută în maniera muzicii de jazz, un stil abordat de maestru în multe
lucrări – cea mai reprezentativă fiind Concertul
pentru saxofon şi orchestră – lucrarea este plină de energie şi
melodicitate, cu o tematică bine definită, îmbrăcată în armonii specifice
stilului apartenent. Magia sunetelor, căutările şi răspunsurile sugerate prin scriitura
polifonică atribuită instrumentelor de suflat şi întregite de acompaniamentul
pianistic, au încântat publicul.
În încheierea
programului am avut bucuria să audiem Cvartetul
nr. 2 în sol major, opus 22 de George
Enescu, în interpretarea ansamblului Ad
Libitum, deosebit de apreciat în ţară şi în străinătate. Înfiinţat în anul
1988 la Universitatea de Arte „George
Enescu” din Iaşi, acesta câştigă numeroase premii naţionale şi
internaţionale, susţinând recitaluri pe scene renumite ale lumii. Dispariţia
neaşteptată, în anul 2011, a lui Adrian
Berescu determină ca locul viorii I să fie ocupat de renumitul violonist Alexandru Tomescu. În noua formulă: Alexandru Tomescu – vioara I, Şerban Mereuţă – vioara II, Bogdan Bişoc – viola şi Filip Papa – violoncel, pe 14 februarie
2012, cvartetul avea să susţină primul concert dedicat celui ce a fost timp de
24 de ani vioara I a ansamblului. Vor urma noi concerte în ţară şi străinătate
şi lansarea, pe 22 octombrie 2012, a CD-ului Ad Libitum Primus.
Cvartetul nr. 2 în sol major, opus 22 de George Enescu, interpretat în concertul
de astăzi, este un opus finalizat în anul 1951. Capodoperă a genului, lucrarea
are o concizie remarcabilă şi este apreciată de muzicologi ca fiind un vârf în
muzica sa de cameră. Structura cvadripartită
se configurează astfel: primele două secţiuni au un caracter nostalgic,
confesiv, iar în ultimele două, definitorii sunt ritmul pregnant, vitalitatea
rezultată extrase din muzica de tradiţie populară românească.
Primul moment,
Molto moderato, a prins viaţă în tălmăcirea
lirică, fremătătoare a viorii I – Alexandru
Tomescu, susţinută subtil de ceilalţi parteneri. Treptat, atmosfera a
devenit din ce în ce mai enigmatică, pentru ca în finalul părţii I,
sonorităţile să se resoarbă treptat pe tonică. Totul s-a încheiat lăsând o
stare de linişte sublimă, după stingerea piano
– pianissimo-ului realizat de violoncel.
Sunetul
profetic al violoncelului a deschis partea a doua, Andante molto sostenuto ed expressivo a cvartetului. O melodie
lentă, inspirată din celulele - motiv ale primei părţi, s-a făcut auzită în
interpretarea expresivă a lui Filip Papa.
Treptat, aceasta s-a transformat într-un glas morbid al destinului, prin
enunţul în pizzicato al aceloraşi
sunete. În contrast cu aceste enunţuri sunt „desenate” melodii mai lirice sau
mai agitate, marcate cu atingerea de puncte culminante impecabil realizate de
membrii cvartetului. Finalul s-a realizat printr-un acord în pianissimo, impecabil realizat.
Partea a
III-a, Allegretto non troppo mosso, s-a
evidenţiat printr-o interpretare avântată şi viguroasă, cu punctări şi enunţări
tematice bine evidenţiate şi susţinute. Secţiunea s-a încheiat cu redarea
expresivă a unei teme ce va constitui incipitul părţii a patra.
Ultima mişcare,
Rondo, a debutat energic pe motivul
mai sus amintit. O alternanţă între tragismul şi lirismul enunţurilor celular -
tematice s-a făcut auzită într-o interpretare în care măiestria tehnică şi-a
dat mâna cu expresivitatea dramatică, lirică sau melancolică.
Tehnica
desăvârşită, sensibilitatea creionărilor melodice, nuanţările perfect
subliniate, parcurgerea susţinută a diverselor momente de tutti în ascensiune, marcarea viguroasă a punctelor culminante,
toate încadrate de o sincronicitate perfectă, alcătuiesc tabloul interpretării
de astăzi. Şi pentru ca portretul să fie complet, cvartetul Ad Libitum a „presărat” un element
inedit şi în vestimentaţie. Papioanele
de culori diferite variind de la roşu ca simbol al focului - vioara I - şi trecând apoi printr-o policromie sugestivă
până la negru – violoncel - simbol
al austerităţii spirituale, al
desprinderii de lume, au completat şi susţinut
în registrul vizual baleiajul ideatic sonor regăsit în muzica lui Enescu.
În încheiere,
nu putem decât să felicităm evoluţia celor două ansambluri, care au dovedit încă
o dată că Iaşul reprezintă un focar de cultură muzicală ce are încă multe de
spus.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu