Mihaela Balan, doctorand muzicologie
Cea de-a doua
zi a Festivalului de Muzică Românească a adus ieşenilor o surpriză artistică:
un spectacol coregrafic dedicat comemorării marelui dramaturg român Ion Luca
Caragiale, realizat după comedia D’ale
carnavalului în regia lui Ioan
Tugearu.
Chiar dacă
ideea asocierii lui Caragiale cu lumea dansului pare bizară şi dificil de
materializat, evenimentul ieşean se află pe linia unor iniţiative anterioare
prin alte două spectacole de balet realizate la teatrul „Oleg Danovski” din
Constanţa, în 2002, de Adina Cezar, într-un montaj coregrafic intitulat La douăşpe trecute fix şi, mai recent, la Teatrul Naţional din Bucureşti, în 2012, de
către Gigi Căciuleanu, prin spectacolul D’ale
noastre.
Ioan Tugearu a primit din partea Operei Naţionale din Iaşi „misiunea” transpunerii unei
piese precise din dramaturgia lui Caragiale în plan gestual şi coregrafic. D’ale carnavalului a constituit o provocare
pentru întreaga echipă de realizatori, care au reuşit să coreleze într-o
manieră autentică teatrul de la sfârşitul secolului al XIX-lea cu dansul
contemporan, transformând balerinii în actori interpreţi. Concret, spectacolul
s-a constituit din legarea şi îmbinarea numerelor de dans cu cele de redare
verbală şi interpretare teatrală a replicilor esenţiale din comedia lui
Caragiale. Libretul a fost conceput de Liana
Tugearu, care a urmărit momentele importante din piesa originală, reconfigurând
lumea citadină din acele vremuri, cu moravurile specific şi tipurile comice de
caracter (universal valabile). Astfel, am avut ocazia de a „savura” cu
delectare dansul caricatural sugestiv pentru portretele personajelor,
întruchipate cu măiestrie de către Sergiu
Cotorobai (Nae), Roua Răuţ
(Miţa), Pamela Tănase (Didina), Marian Chirazi (Iordache), Bogdan Elisei Tuluc (Crăcănel), Adrian Ciapă (Pampon), Dumitru Buzincu („catindatul”), Gheorghe Iftinca (chelnerul).
Coregrafia a vizat îmbinarea elementelor de balet tradiţional şi mişcări
libere, de improvizaţie, specifice dansului contemporan.
Fundalul sonor
a fost creat sub forma unui colaj muzical întocmit de Ioan Tugearu şi Antonel Oprescu, cuprinzând romanţe,
sârbe, muzică de petrecere, fanfară şi mahala, toate purtând amprenta
folclorului românesc urban din perioada sfârşitului de secol al XIX-lea şi
începutul secolului XX. De asemenea, am regăsit şi aluzii la ritmurile şi
caracterul unor dansuri dinafara spaţiului autohton (precum polka, muzica
spaniolă, ţigănească sau charleston-ul).
O contribuţie
deosebită în reuşita acestui spectacol au avut Marfa Axenti pentru scenografia adecvată epocii, Puşa Darie în pregătirea textului şi a
actorilor, asistenţii de regie şi totodată maeştrii de balet Sergiu şi Dorina Cotorobai.
Punerea în
scenă a acestui spectacol inedit a reprezentat o provocare binevenită atât
pentru colectivul de balet al Operei Naţionale Române din Iaşi, cât şi pentru
public, deoarece introducerea dramaturgiei lui Caragiale în repertoriul
dansatorilor a lărgit percepţia asupra artelor, deschizând noi orizonturi. Îi
felicităm pe toţi cei implicaţi în organizarea spectacolului şi aşteptăm
materializarea viitoarelor proiecte!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu