Cristina
Merticaru-Egyed, doctorand muzicologie
Unul dintre muzicienii
cei mai prolifici şi activi din peisajul artistic contemporan este Dan Dediu. Arealul său componistic imens, ce
depășește 100 de opusuri, ne dezvăluie
un aspect aproape exhaustiv în ceea ce privește genurile și compartimentele
valorificate: de la opusuri solistice pentru pian, vioară, violă sau violoncel,
la complexele sale simfonii, de la muzica de cameră în diverse ipostaze, duo
până la octet şi lucrări concertante, de la lieduri, muzică pentru cor, la
drame muzicale și cantate. Este un personaj prodigios, o pregnanță dovedită
prin multitudinea premiilor și nominalizărilor obținute și prin recunoasterea
sa ca reprezentant major al domeniului compoziției românești și internaționale:
laureat a numeroase premii acordate de către UCMR, premiul I Concursul
“Gheorghe Dima”, Premiul I și Marele Premiu „George Enescu” la Concursul
Internaţional cu același nume, Premiul II la Concursul „Mozart” Viena, etc.
Interesul pentru muzica
nouă este exprimat nu doar prin compozițiile sale, ci și prin susținerea unor
multiple manifestări adresate publicului de specialitate: festivaluri,
simpozioane, conferințe, concursuri. Importanța sa în viața muzicală
contemporană este dovedită de prezența activă în puncte nevralgice ale
activității artistice românești și nu numai: membru al Uniunii Compozitorilor
și Muzicologilor din România, cadru didactic la Universitatea Națională de
Muzică, director artistic al
Festivalului Internațional de Muzică Contemporană "Săptămâna muzicii noi”,
fondator și Director artistic al Ansamblului de Muzică Nouă "Profil", una dintre cele mai apreciate și
profesioniste promotoare a creaţiei contemporane, dedicată nu doar
interpretării lucrărilor româneşti de avangardă, ci și valorilor muzicale
naționale și universale recunoscute.
Cristina
Egyed: Cum apreciați Festivalul Muzicii Românești din Iași și evoluția lui de
la o ediție la alta?
Dan Dediu: Din ce în ce mai bun și mai consistent. O
inițiativă unică în România!
C.E.:
Caracterizați succint lucrările dvs. ce au fost prezentate in această seară, 21
octombrie 2013, în ediția a XVII-a a Festivalului: Latebrae, Stella cadente, Pirouettes
pierrotiennes.
D.D.: Sunt lucrări destinate repertoriului cameral,
ce fie constituie meditații succinte asupra coborârii sau piruetei ca gesturi
muzicale (Stella cadente și Pirouettes pierrotiennes), fie amorsează
o diversitate de stări, definite cu claritate într-un triptic atipic – vioară,
violă, pian (Latebrae, în traducere Cotloane)
C.E.:
Care a fost, până acum, cel mai mare succes al formației instrumentale Profil
și cea mai apreciată lucrare scrisă de compozitorul Dan Dediu?
D.D.: Consider că toate concertele ansamblului
Profil sunt succese. Interpreți extraordinari, serioși și pasionați de muzica
nouă. N-aș ști ce să aleg mai întâi. Cât despre cea mai apreciată lucrare a
mea, e greu să mă pronunț. Ca să parafrazez un titlu de film, unora le place o
piesă, altora alta… Multora le-a plăcut opera O scrisoare pierdută, alții au strâmbat din nas. Frenesia și Verva se cântă din ce în ce mai mult. Nu știu dacă sunt și cele mai
apreciate.
C.E.:
Ați prezentat lucrările dumneavoastră și în străinătate. Conjugați o paralelă:
interesul compozitorilor, interpreților și a publicului român față de muzica
nouă, în comparație cu cel al ţărilor vestice.
D.D.: Muzica nouă are un public restrâns, atât la
noi, cât și în străinătate. Ceea ce există în străinătate, iar la noi nu prea
găsim este critica de specialitate, reflectată într-un noian de comentarii,
care problematizează și valorizează cu curaj. Nu cred că publicul e problema.
Problema este reflectarea critică a concertelor, de unde derivă și gustul și
interesul pentru muzica nouă.
C.E.:
Cum resimțiți în activitatea dumneavoastră poziția oscilantă între
spiritualitate și materialism caracteristică zilelor noastre, referitoare nu
doar la auditoriu ci și la interpreți, sau compozitori tineri?
D.D.: E o componentă normală și cred că întotdeauna
a fost așa. Compozitorul nu e un Ariel, dar nu e nici un Caliban. E un om
obișnuit și are nevoi atât din zona spirituală, cât și din cea materială.
Muzica reflectă viața și viața nutrește muzica. Spiritualul și materialul se
alimentează și influențează reciproc. Întreaga viață a omului e o pendulare
după ceea ce n-are, dar ar dori să aibă sau după locul în care nu este, dar ar
vrea să fie.
C.E.
Creaţia muzicală contemporană are un profil extrem de eterogen. Se bazează
acesta pe căutarea cu ardoare a noului, pe tendința de edificare științifică,
cerebrală a produsului compozițional, se rezumă doar la
statutul său experimental, cunoaște valori semantice ale
timpului pe care îl trăim? Cum vă regăsiți arta proprie în acest context? Dezvoltă
sau neagă tradiția?
D.D.: Aparțin de o generație de compozitori care au
fost învățați cu tabu-urile avangardei. ”Asta
e voie, asta nu e voie. Asta se face, asta nu se face.” Între timp,
globalizarea, atitudinea postmodernă, internetul, comunicarea instantanee –
toate acestea au schimbat paradigma prin care privim noutatea și
originalitatea. Asistăm la o reinstaurare a tradiției, chiar la un fel de
neo-tradiționalism sau neo-academism.
După mine, noutatea
constă într-o expresie nouă, nu în
invenție de vocabular sonor. Desigur, caut cotloane neumblate în muzica mea,
dar acestea nu se pot recunoaște ca atare decât pe un fond de tradiție muzicală
asimilată. Ele se detașează prin contrast cu ceea ce știm deja.
Astfel, pentru a răspunde
la întrebare, aș spune că nici nu dezvolt, nici nu neg tradiția, ci o integrez.
Tradiția mă ajută să înțeleg piscurile simțirii muzicale, dar mă și avertizează
vizavi de salturile în gol ale gândirii componistice. E ca o hartă pe care o
port cu mine pentru a nu mă rătăci. Dar o hartă nu înseamnă nimic fără cel care
știe să se orienteze după ea.
Pentru mine, muzica e una
singură. În ultimul timp am început să scriu muzică într-un mod foarte clar,
poate chiar enervant de clar. Un prieten dirijor mi-a spus: pot să-ți învăț
piesa asta într-o după amiază. Nu știu dacă-i bine sau dacă-i rău. De multe
ori, în compoziție, ceea ce crezi că-i pădure (de simțiri) e de fapt un mare
deșert. Și invers: ai senzația că ești într-un deșert și dintr-o data te
trezești într-o pădure labirintică.
C.E.:Aş
dori să ne dezvăluiţi ce intenționați în proximile realizări componistice,
luând în considerare și înclinația spre drama muzicală pe care ați afirmat-o în
creație.
D.D.: Mă gândesc la o nouă opera, dar nu sunt încă
hotărât. Am vreo trei variante. Deocamdată lucrez la un triplu concert pentru
flaut, clarinet, violoncel și orchestra, pe care mai am puțin și-l finalizez.
Se numește Febra și are trei părți: Delirium, Mirages și Paranoia.
C.E: Un
cuvânt, o sintagmă ce ar caracteriza, ar putea defini sau dezvălui
personalitatea artistică a compozitorului Dan Dediu.
D.D.: Vitalism: frenezie, ironie poznașă,
carnavalesc, fantastic-sălbatic.
C.E: Un
sfat referitor la cariera tinerilor interpreți, compozitori, muzicologi,
muzicieni în general, în contextul actual.
D.D.: Citiți cât mai mult! Ideile nu vin decât citind
sau scriind. În muzică nu e vorba de sunete, ci despre lumea interioară a
fiecăruia dintre noi, reflectată prin conexiunile dintre sunete… Dacă n-aveți o
lume interioară bogată, atunci nu faceți decât să înșirați note. Așadar,
recomand lectură nesățioasă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu