Drd. Alina Bondoc
Vineri 25
octombrie a avut loc concertul vocal-simfonic susținut de orchestra simfonică a
Filarmonicii și corul academic Gavriil
Musicescu, eveniment înscris în cadrul Festivalului
Muzicii Românești.
Sub bagheta
maestrului Cristian Oroşanu,
publicul s-a bucurat de audierea unor lucrări muzicale de un prestigiu aparte: Poema română op. 1 de George Enescu și Requiemul pentru solişti, cor şi orchestră de Marţian Negrea. Cea de-a două
lucrare a serii, o primă audiţie, i-a avut ca soliști pe: soprana Irina Săndulescu, mezzo-soprana Mihaela Blându, tenorul Marian Someșan și basul George
Cojocaru.
Seara a debutat
cu Poema română de George Enescu, o
lucrare foarte cunoscută de public, al cărei succes a fost asigurat încă de
la prima audiţie, ce a avut loc la Paris
în 1898, cu orchestra L’Association
Artistique (devenită ulterior L’Orchestre
des Concerts Colonne) sub conducerea lui Eduard Colonne. Deşi acest opus face parte din creaţiile
enesciene timpurii, întâlnim unele citate folclorice, pe care le vom regăsi în
tematica viitoarelor Rapsodii,
precum şi din cele două Suite Române pentru
orchestră.
Interpretarea
oferită de ansamblul ieșean a fost una de succes, cu sublinierea dialogului
dintre compartimentele orchestrale, în redarea succesiunii temelor de o mare
diversitate. Dirijorul a avut un rol esențial atât în construirea dramaturgiei
tipic romantice a partiturii, cât şi prin intervențiile discrete, care au
contribuit la omogenizarea momentelor solistice şi de ansamblu.
Requiemul pentru solişti, cor şi
orchestră de Marţian
Negrea se înscrie în patrimoniul muzical românesc, oferind totodată cadrul
solemn propriu genului apartenent. Compus în anul 1957 în memoria lui George
Enescu, opus-ul cuprinde textele cântărilor funebre românești de rit ortodox.
Partea I are la
bază troparul glasului VIII din cartea lui Dimitrie Cunțanu, cu unele
modificări tematice și cadențiale care sunt accentuate cu ajutorul aparatului
orchestral, în relație cu ansamblul coral și cu soliştii.
Partea a II-a
are la bază o podobie a glasului V,
din cadrul troparelor pentru defuncți, melodia psaltică dobândind un caracter
dramatic în orchestraţia realizată de Marțian Negrea.
Partea a III-a,
Largo ma non tropo, debutează cu un
preludiu în caracter sobru, care va deveni ulterior un plan secundar pentru
intervenţia soliştilor.
Următorul
moment pentru tenor şi cor, intitulat Cu
adevărat deşertăciune sunt toate poate fi considerat o culminaţie a
succesiunii ideilor cu substrat teologic intitulat Cu adevărat deşertăciune sunt toate pentru tenor şi cor, realizând
trecerea către secţiunea, Andante
semplice, remarcată prin
valorificarea cântecului psaltic într-un context sonor preponderent modal.
În partea a
VI-a Allegro moderato-Andante, după o amplă introducere orchestrală,
discursul sonor este construit prin alternanţa momentelor solistice cu
expunerile corale, în nuanță redusă canalizate pe ideea separării dintre cele
două planuri: celest şi terestru Pe
Dumnezeu a-l vedea nu e cu putinţă.
În final este
intonat cunoscutul cântec de strană Troparul
Nașterii Domnului. Se evidențiază melodica bizantină cu profil descendent
într-o ambianţă de tip meditativ, ca o transpunere muzicală a coborârii către
moarte.
Considerată
operă emblematică pentru creația lui Marțian Negrea, lucrarea are un discurs
sonor dens și bine ancorat în principiile componistice ale epocii. Se cuvine să
felicităm tot colectivul muzical care a contribuit la realizarea acestei prime
audiţii în spaţiul artistic ieşean, capodoperă care după prima audiţie din 1990
cu Orchestra şi Corul Filarmonicii Banatul din Timişoara, sub bagheta
maestrului Ion Baciu, merita cu adevărat să fie inclusă în circulaţia valorilor
muzicale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu