Mihaela Balan, doctorand
muzicologie
Mihaela Balan: Dră Victoria Romaşco, sunteţi o pianistă
remarcabilă, aţi abordat un repertoriu stilistic divers, ultimele concerte
indicând o preocupare pentru creaţiile romantice semnate de Franz Liszt,
Nikolai Rimski-Korsakov. Vă rugăm să ne spuneţi opinia dvs legată de dificultăţile
tehnico-expresive pe care le presupune o partitură romantică.
Victoria Romaşco: în comparaţie cu stilul de interpretare specific
partiturilor din perioada clasicismului sau din perioada contemporană, cred că
stilul romantic diferă prin expresivitatea sa, desfăşurarea mai amplă, prin
puterea de a transmite trăiri şi stări sufleteşti într-o manieră mai directă şi
mai puternică.
M. B.: Sunteţi invitată pentru prima dată să participaţi
la Festivalul Muzicii Româneşti din Iaşi. Aţi participat la diferite
festivaluri şi proiecte artistice canalizate pe muzica contemporană (Nopţile pianistice, Zilele Muzicii Noi, Compozitorii autohtoni către tânăra generaţie).
V-aţi gândit să vă specializaţi pe repertoriul contemporan?
V.R.:
Este o idee de a continua în această direcţie, dar nu foarte concretă. Au
existat nişte solicitări din partea compozitorilor din Republica Moldova, la
care noi am fost receptivi, şi mi se pare frumos şi firesc ca tânăra generaţie
să ajute la promovarea muzicii noi.
M. B.: Alexandru, în programul acestei seri ai
interpretat două lucrări din creaţia compozitorului Ghenadie Ciobanu. Cum te-ai
apropiat de muzica acestui compozitor şi cum îl percepi din punct de vedere
stilistic?
Alexandru Prigalo: Muzica dlui Ghenadie Ciobanu îmbină mai multe stiluri şi
citate muzicale ale altor compozitori de peste hotare, cum ar fi Prokofiev, Messiaen,
Ligeti, Mozart chiar... Ca să interpretez muzica sa, eu îmi fixez în minte o
imagine, îmi închipui cum să dezvolt ideea lui.
M. B.: în contextul actual al existenţei unui număr mare
de instrumentişti care tind spre o carieră solistică de anvergură, care sunt
şansele/ posibilităţile de afirmare ale unui tânăr pianist pe plan
internaţional?
A.P.: Din
păcate, în zilele noastre, nu este atât de uşor să te afirmi pe scenele
internaţionale... Eu încerc să mă afirm prin participări la concursuri
naţionale, internaţionale, concerte cu diferite orchestre simfonice.
M. B.: Cum este receptată muzica nouă în Chişinău spre
deosebire de ceea ce aţi remarcat la Iaşi?
V.R.: Din
păcate, trebuie să recunoaştem că cercul este mai restrâns, muzica nouă nu este
apreciată aşa cum ar trebui pentru valoarea ei. Totuşi, misiunea noastră este
să continuăm promovarea tradiţiei ca să facem cunoscute creaţiile moderne atât
spectatorilor din Chişinău, cât şi peste hotare.
A.P.: Consider
că muzica noastră este interesantă, cu structuri diferite faţă de muzica
tradiţională, reprezintând o îmbinare a unor elemente din stilurile clasic,
romantic, modern. Publicul ar trebui să fie prezent la recitalurile şi
concertele noastre în număr mai semnificativ.
V.R.: Aş
vrea să adaug că aceste proiecte canalizate pe muzica contemporană au nevoie şi
de mai multă susţinere financiară... Altfel, aceste creaţii rămân într-un cadru
restrâns.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu