Roxana
Maierean, anul II Master Muzicologie
În cea de-a treia seară a Festivalului
Muzicii Româneşti, publicul a avut ocazia să participe la recitalul susţinut de
pianista Raluca Ştirbăţ şi la lansarea discului „Go-Between- între dans
şi vis”. Pianistă cu o bogată activitate concertistică şi laureată la diferite
concursuri şi festivaluri naţionale şi internaţionale, Raluca Ştirbăţ
înfiinţează în 2011 Societatea
Internaţională George Enescu. Iniţiativa este laudabilă şi are în vedere
promovarea muzicii lui George Enescu pe plan internaţional.
Albumul „Go-Between între dans şi vis” a
fost editat de casa de discuri Gramola, fiind al doilea din seria integralei
creaţiei enesciene pentru pian., cu toate că acesta conţine o paletă mai largă
de lucrări, semnate de César Franck, Claude Debussy, Béla Bartók, George Enescu
şi Mihail Jora. Deosebit de important este faptul că, pentru prima dată, sunt
editate pe disc Joujoux pour Ma Dame-
Cinq pieces pour piano op.7 de Mihail Jora şi integral Pièces Impromptues pour Piano op.
18 de George Enescu.
Recitalul Ralucăi Ştirbăţ a debutat cu Suita în sol minor op.3 pentru pian “dans le style ancien” de George Enescu, lucrare în care am remarcat interpretarea impozantă, redată muzical prin
constanţa desfăşurării ritmice, puternica reliefare a temelor şi fluenţa
discursului. Dramaturgia tipică epocii baroce s-a evidenţiat prin reiterarea
acelui stil specific grandios, particularizat prin energia şi pregnanţa desfăşurării
muzicale. Culorile timbrale s-au evidenţiat mai ales în Adagio, efectele fiind create prin tuşeul atent
studiat, expresia unei sensibilităţi
aparte.
Programul a continuat cu La fileuse ( Torcătoarea), opus necunoscut din tinereţea componistică
a lui George Enescu. Interpretarea Ralucăi Ştirbăţ propune
pendularea permanentă între delicateţe şi forţă. Frazarea tipic romantică a fost construită prin
accentuarea contrastelor şi alternanţei liric-dramatic.
Efectul de mişcare specifică torsului este subliniat prin ostinato şi legato-ul
din registrul grav. Au fost surprinse ipostaze diverse ale muzicii:
fluenţa conferită de acompaniamentul în scriitură figurală pe anumite secţiuni,
“rupturile” discursului sau forţa sonoră a registrului grav.
Prin opusul Omagiu lui Fauré de George Enescu, pianista accentuează
latura interiorizată a expresivităţii de tip romantic. Armonia modernă plasează
desfăşurarea muzicală în atemporalitate. Reliefarea planurilor sonore permite
construirea dramaturgiei pornind de la detaliu, element ce ulterior este integrat întregului.
Joujoux pour Ma Dame, Cinq pieces pour piano op.7 de Mihail Jora a schimbat total registrul sonor, prin
evidenţierea laturii delicate în alternanţă cu accente ironice. Armoniile
îndrazneţe, apropiate de sonoritatea muzicii de jazz şi ritmul variat au dat
farmec unei “muzici voit cosmopolite şi de cel mai îndrazneţ modernism" după cum afirma Alfred
Alessandrescu. Caracterul ironic, uneori parodic este pus în valoare de fragmentele
citate din creaţiile compozitorilor contemporani: Stravinski, Debussy, Ravel, Bartók şi Enescu. Viziunea
interpretativă a Ralucăi Ştirbăţ valorifică toţi parametrii de limbaj,
construindu-şi astfel o elocventă paletă sonoră.
Părţile reunite
în Pièces Impromptues pour Piano op. 18 alcătuiesc un tablou caleidoscopic de stiluri. Interpreta atrage atenţia asupra erorilor de
editare (de la denumirea de suită până la greşeli de text muzical) apărute în
1957, odată cu descoperirea manuscrisului. Abordarea stilului enescian se face prin prisma muzicianului
responsabil pentru maniera în care compozitorul român este perceput de către public. Raluca
Ştirbăţ declara într-un interviu acordat pentru revista Suplimentul de Cultură
şi apărut în numărul 396 din 20 aprilie 2013: „Dacă vom continua să-l considerăm pe Enescu un compozitor
ce poate fi interpretat ad
libitum, nu vom transmite mai departe mesajul real al
moştenirii muzicale enesciene, adaugând riscul de a-i da o imagine deformată,
incompletă şi – implicit – neconvingătoare”. Gama variată a tipurilor de redare pianistică a trecut de la
sonoritatea austeră din Voix de la steppe
subliniată de paralelismele de cvartă, la accentele pregnante din Burlesque, de la vituozitatea explozivă
din Appasionata la sonoritatea
surprinzătoare din Carillon nocturne.
Finalul recitalului a adus în premieră ieşeană lucrarea Telomer -
Omagiu pentru George Enescu de
Violeta Dinescu. Raluca
Ştirbăţ a şlefuit un discurs în care
virtuozitatea a fost estompată de o sensibilitate autentică. Ritmul sacadat,
discrepanţele sonore şi crescendo-urile
pe porţiuni scurte au dat culoare viziunii interpretative. Pianista a dovedit
pe lângă stăpânirea tehnicii diferitelor perioade, o aplecare spre înţelegerea
profundă a muzicii. Diferenţa dintre un executant al partiturii şi un artist o
face decriptarea mesajului dincolo de sunete. De la tonalitate la modalism, de
la romantism la armonii impresioniste şi sonorităţi româneşti, toate au fost
cuprinse în programul de recital al pianistei Raluca Ştirbăţ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu