Iulian Croitoriu, anul IV muzicologie
Paul Pintilie este student în anul IV la Universitatea de
Arte „George Enescu” din Iaşi, la clasa conf. univ. dr. Ciprian Ion, câştigător
al premiului al III-lea la concursul de Compoziţie „Alexandru Zirra” din acest
an. Născut în Rădăuți, județul Suceava, Paul Pintilie a absolvit Colegiul de
Arte „Octav Băncilă” din Iași, secția Pian.
În 2010 a început studiul compoziției la Academia de muzică „Gheorghe Dima” din
Cluj, după care a revenit la Iaşi.
Iulian Croitoriu: De ce ai ales
compoziția? Te-a îndrumat cineva în acest domeniu?
Paul Pintilie: Am ales
compoziția pentru că am observat încă din primii ani ai formării muzicale că mă
pot exprima mai bine decât în alte domenii artei sonore. În acest domeniu am
fost îndrumat chiar de către domnul profesor Ciprian Ion care m-a descoperit
încă din liceu, când eram la secția pian și a considerat că am aptitudinile
necesare pentru a deveni un compozitor.
I.C.: Care a fost prima ta compoziţie?
I.C.: Participi la concursuri de
compoziție, iar în calitate de pianist ești prezent la festivaluri de jazz și
colaborezi cu trupe cunoscute. Cu ce te-ai remarcat pe plan muzical ?
P.P.: Una din cele
mai mari realizări ale mele este invitaţia
Institutului Cultural Român de a participa la proiectul numit
„Locomotiva Jazz”, care se desfășoară în Budapesta în fiecare an. În anul 2012
am avut onoarea să reprezint România alături de solista Gabriela Costa la acest
proiect. De asemenea, am participat la diverse festivaluri : „Jazz Napocensis”
și „Sibiu Jazz Festival”, unde am fost premiat împreună cu formaţia în care
activam atunci - „Aria blue” - pentru cea mai bună trupă și cei mai buni
instrumentiști.
I.C.: Ai vreo preferință pentru o
anumită perioadă stilistică, sau față de un compozitor anume ?
P.P.: În drumul meu
componistic, de descoperiri muzicale în materie de muzică academică, cel mai
mult m-a influențat școala rusă, începând de la „Grupul celor Cinci”, până la
Igor Stravinski.
I.C.: Compoziția cu care ai participat
la concurs se numește „Skizzo scat”. Ce ai urmărit în această lucrare?
P.P: Am urmărit ca
această lucrare să aibă o întindere mică, dar cu un impact mare. Impactul am
vrut să-l realizez printr-o imagine aparent aleatorie în care nimic nu pare
organizat, dar dacă observăm mai atent piesa, organizările se desfășoară după
forme stricte. Din punct de vedere al limbajului, am folosit moduri artificiale
construite de mine, influențe de jazz care duc la o anumită dezvoltare a
piesei, prin improvizații libere și momente solistice pentru fiecare
instrument.
I.C.: Care sunt principalele direcții
ce-ți conturează traseul componistic?
P.P.: Principalele
direcții ar fi influența jazz-ului care este o formă liberă de exprimare, în care totul se creează pe
parcurs, tehnici compoziționale care se găsesc în muzica lui Bela Bartok și
modurile artificiale create de Anatol Vieru, la care apelez foarte des.
I.C.: Care sunt proiectele tale pentru
viitorul apropiat?
P.P.: Îmi propun să
compun piese accesibile publicului larg și instrumentiștilor. Deasemenea, ca
orice compozitor, vreau să las o amprentă personală cât de mică în lumea mare a
muzicii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu